Bli kjent med forandringsproffene:

Kristoffer (22)

NAV-PROFF: – Nav og andre systemer som skal hjelpe unge må bli bedre på å samarbeide, både med hverandre og med den det gjelder, sier Kristoffer (22). (Alle foto: Werner Juvik)

«Nav og andre hjelpesystemer er for dårlige på å samarbeide med ungdom.»

FORANDRINGSPROFFENE

Navn: Kristoffer (22)

Fra: Oslo

Ekspertise: Nav-proff

– Jeg ble bestukket med mat. Da var det gjort.

Kristoffer flirer skamløst og tar et drag av sigaretten sin. 22-åringen refererer til hvordan han kom inn i Forandringsfabrikken for rundt ett år siden. En fabrikkansatt dukket opp på skolen hans for å ta bilder, og den selvutnevnte linselusa ble nysgjerrig. At det ble servert mat var altså ren bonus.

 

Kristoffer ler igjen. Han er ikke typen som tar seg selv høytidelig. Likevel blir han litt alvorlig når han beskriver tiden som proff.

– Å gi råd til hele Norge har vært litt av et eventyr. Både på godt og vondt.

Hvordan da?

– Det har blitt en tur inn i meg selv. Jeg har reflektert og funnet ut av mye.

 

22-åringen tar et nytt drag og blåser ut en røyksky. Han forteller om en fortid hvor både barnevern, Distriktpsykiatrisk senter (DPS) og Nav har stått sentralt. En brå endring i oppfølgingen fra barnevernet gjorde ham til kasteball i systemene.

– «Hva i helvete gjør jeg her?» tenkte jeg da jeg til slutt fikk beskjed om å møte opp på Nav. Da var jeg langt nede psykisk, forteller han.

Det å møte ”tusen saksbehandlere” og gjenta historien sin til det kjedsommelige ga en følelse av håpløshet. Selv om Kristoffer ikke lot seg skremme av et lite gjestmildt miljø, skjønner han at andre kan bli redde første gangen de kommer til Nav.

– Med vakter fra Securitas og koder på hver dør, får man jo nesten litt fengselsfølelse, reflekterer han.

 

Alt i alt har det heldigvis gått ganske greit. En ”supermann” av en støttekontakt har vært avgjørende. I tillegg har Forandringsfabrikken gitt Kristoffer håpet tilbake og troa på en framtid.

– Jeg hadde gitt opp. Men her ble jeg møtt med kjærlighet, og det må det bli mer av i systemene. Det er for mange fagpersoner som framstår som datamaskiner, sier han.

I tillegg til håp har samholdet blant proffene gitt ham mer selvtillit.

– Før hadde jeg sceneskrekk, men med Forandringsfabrikken har jeg snakket foran 2000 personer, forteller han stolt og legger til:

– Jeg har skjønt at det jeg sier i dag kan brukes til å hjelpe andre i morgen. Og jeg ser at flere sliter med lignende eller verre ting enn meg, og at jeg ikke bare er en udugelig pøbelunge som jeg fikk følelsen av før.

 

– Hva er den største utfordringen i Nav i dag?

Et gjennomgående problem er at Nav og andre systemer som skal hjelpe barn og unge er utdaterte og altfor dårlige på å samarbeide med de det gjelder og hverandre. Ungdom må være i sentrum av samarbeidet. Da jeg plutselig ikke kvalifiserte for tiltaket mitt i barnevernet, ble jeg skjøvet til DPS og så Nav. Til slutt viste det seg at kommunen kunne videreføre tiltaket mitt. Det sa barnevernet ingenting om, og de har tross alt hatt med meg å gjøre i over ti år.

– Hvordan kan man løse dette?

– Det må en grunnleggende endring til, med forankring på toppnivå i politikken. I dag er det for enkelt å skylde på kutt og lite kapasitet og skyve ansvaret over på andre. De som jobber med unge må være varme og ha humor.

Bli bedre kjent med flere forandringsproffer:

Siste fra Velferd.no

Forskning

Tre klare kriterier går igjen i hjelpetiltakene for barn og unge med størst effekt, viser ny forskning. At unge blir lyttet til er den viktigste suksessfaktoren, forteller SINTEF-forsker Line Melby.

Velferdkommentaren

De aller fleste unge som står utenfor skole og arbeidsliv ønsker å komme i arbeid eller å fortsette utdanningen. Men det er ikke alltid så lett. Inkludering bør stå øverst på listen når arbeidsgivere vil ta samfunnsansvar.

Internasjonalt

Dansker som mottar sosialhjelp stemmer langt sjeldnere ved valg enn andre dansker. Seks av ti sosialhjelpsmottakere var sofavelgere ved forrige kommunevalg, viser en undersøkelse fra tankesmia Cevea.

Forskning

Langtidssykefravær øker risikoen for å falle ut av arbeidslivet og utgjør i tillegg en vesentlig kostnad for det norske samfunnet. Derfor skal Nav og NTNU teste om motiverende samtaler med langtidssykemeldte i Sør-Trøndelag kan korte ned fraværsperioden deres.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler