Ny start – med nye muligheter til å falle fra, eller …

SNU PÅ FLISA: La oss lære av ungdommene på Bjørnholt, både på videregående skoler og i arbeidslivet generelt; la oss se på de ungdommene som står løpet ut, på de innvandrerne og funksjonshemmede som er i jobb, oppfordrer Velferds redaktør i denne lederartikkelen. På bildet ser vi Bjørnholt-elevene Osama Iftekhar (f.v.), Pernille Martinsen, Melina Shargi, Eila Basma og Philip Svendsen.

SNU PÅ FLISA: La oss lære av ungdommene på Bjørnholt, både på videregående skoler og i arbeidslivet generelt; la oss se på de ungdommene som står løpet ut, på de innvandrerne og funksjonshemmede som er i jobb, oppfordrer Velferds redaktør i denne lederartikkelen. På bildet ser vi Bjørnholt-elevene Osama Iftekhar (f.v.), Pernille Martinsen, Melina Shargi, Eila Basma og Philip Svendsen. Foto: Siv Nærø ©Siv Nærø

Fra Bjørnholt skole er det særlig en lærdom som er iøynefallende: legg vekt på det positive, på det som kjennetegner de som får det til, på det helsebringende, på den sola som er gjemt bak en sky.

Regn har vært sommerens hovedtema for alle som har hatt ferien sin i Norge. Det vil si det er vel kanskje heller sol som har vært temaet – sol og varme … Det er noe rart der, det er det som vi ikke har, som gjerne blir temaet.

Uansett – om vi har hatt sol eller regn, nå er det på´n igjen, med skolestart for ungdommen og arbeid for de som har. Og hva snakker man så om? Jo, om frafall fra videregående, om ungdommen som skulker og ikke fullfører grunnutdanningen sin, og om hvor vanskelig det er å få arbeid for innvandrere og ikke minst for funksjonshemmede.

På Bjørnholt skole har de snudd på flisa. Der snakker de mindre om de som faller fra, de som bråker og ødelegger for de andre. I stedet snakker de mer om det som er bra, om de elevene som står på for å klare seg best mulig.

Nye forbilder

– Det handler om å skape nye forbilder. De som har bråka og boikottet skolen, har fått altfor mye oppmerksomhet, sier elevene på Bjørnholt. Nå er det de som ønsker å få seg en utdanning, som får oppmerksomhet. Det er blitt kult å være flink.

I hvilken grad ”nerd” er borte fra vokabularet, vites ikke. Men følgen av snuoperasjonen er i hvert fall at det er få elever som dropper ut av videregående på denne Oslo-skolen. Elevene har satt eget ansvar på dagsorden, som de uttrykker det.

Etter å ha kikket litt nærmere på eksemplet Bjørnholt er det særlig en lærdom som er iøynefallende: legg vekt på det positive, på det som kjennetegner de som får det til, på det helsebringende, på den sola som er gjemt bak en sky, i stedet for å rette all oppmerksomhet mot problemene, mot dropouterne – eller mot regnet …

Helsebringende forskning

Sosiologen Aaron Antonovsky kalte denne tilnærmingen til livets problemer for salutogenese, det helsebringende. I stedet for å forske på årsakene til sykdom, patogenese, forsket han på årsakene til helse – både på individ- og på samfunnsnivå. Han så blant annet på hva som kjennetegnet jødiske kvinner som hadde overlevd konsentrasjonsleirene under andre verdenskrig og likevel opplevde at de hadde det bra fysisk og psykisk.

Et ekstremt eksempel, ja vel, men samtidig gir han oss et innblikk i den kraften som ligger i å snu blikket mot det som fremmer utvikling eller helse, i stedet for mot hva som er årsaken til uhelse eller problemer i livet.

La oss lære av Bjørnholt

Et ønske for denne høsten er derfor: la oss lære av ungdommene på Bjørnholt, både på videregående skoler og i arbeidslivet generelt; la oss se på de ungdommene som står løpet ut, på de innvandrerne og funksjonshemmede som er i jobb. Hva kjennetegner dem? Og ikke minst, hva kjennetegner de arbeidsplassene der de jobber?

Teater- og filmregissør Petter Næss sa det på sin måte under magasinet Velferds ”Velferdkonferansen 2012”.

– Det er viktig å huske at alle kjemper for å få det bedre. Det er ingen som kjemper for å få det verre!

Denne lederartikkelen sto på trykk i magasinet Velferd 5-2012.

Les mer om Bjørnholt skole her.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler