Navet i velferdssamfunnet

OMFATTENDE KRITIKK: Vi tror Nav-ansatte flest gjør så godt de kan og har forståelse for at de kan være lei av den omfattende kritikken som rettes mot etaten. Men Nav-systemet har alvorlige svakheter som må rettes opp, skriver Velferds redaktør i denne lederartikkelen.

OMFATTENDE KRITIKK: Vi tror Nav-ansatte flest gjør så godt de kan og har forståelse for at de kan være lei av den omfattende kritikken som rettes mot etaten. Men Nav-systemet har alvorlige svakheter som må rettes opp, skriver Velferds redaktør i denne lederartikkelen. Foto: Øivind Fjeldstad ©Øivind Fjeldstad

Det vil nødvendigvis komme stormer rundt navet i velferdssamfunnet. Men hvis Nav klarer å utvikle en kultur der man lærer av tidligere feil vil stormene bli færre, mener Velferds redaktør.

I magasinet Velferd skriver vi i all hovedsak om arbeid, velferd og helse. Da er det naturlig at den fremste bastionen i vårt velutviklede velferdssamfunn – Nav – kommer i søkelyset. Nav er ukentlig førstesidestoff i norske aviser, og i flere av landets tabloider er det oftest negativt fortegn når de kjører en sak om Nav.

Som fagblad på det viktige velferdsfeltet forsøker vi i magasinet Velferd å fremme de vesentlige nyhetene om velferd i Norge. Vi skriver om tiltak som virker, og tiltak som ikke virker.

I forrige nummer fortalte Velferd om Drømmeukene ved Nav Grünerløkka. En vellykket satsning på å fange opp unge som er i ferd med å falle utenfor og hjelpe dem til å fortsette med utdanning eller komme i jobb. Det er et av mange eksempler på at Nav lykkes med sin oppgave.

I dette nummeret forteller vi en dystrere historie. Tidligere trygdesjef Aina Helgesen forteller om et Nav-system som ikke fungerer og som gjennom rot, feil og arroganse påfører sårbare mennesker store belastninger.

Begge historiene forteller noe om virkeligheten i Nav. Noe fungerer bra, noe fungerer dårlig.

Vi tror Nav-ansatte flest gjør så godt de kan og har forståelse for at de kan være lei av den omfattende kritikken som rettes mot etaten. Men saken i dette nummeret av Velferd viser at Nav-systemet har alvorlige svakheter som må rettes opp.

I begynnelsen av september offentliggjorde NTB en undersøkelse utført av Ipsos MMI for Dagbladet. Den viste at 25 prosent av dem som hadde vært i kontakt med Nav, var litt misfornøyd med hjelpen de hadde fått. 14 prosent var veldig misfornøyd. Tallene viser at negative medieoppslag om Nav ikke er hentet ut av løse luften. Men undersøkelsen viser også at flertallet – seks av ti – er fornøyd med hjelpen de har fått av Nav.

Nav skal yte service til mennesker som lever i et av verdens mest utviklede velferdssamfunn. Vi har hatt det godt lenge, vi er bortskjemte, kravstore, og det skal svært lite til før vi klager. Det er med andre ord en uhyre vanskelig jobb landets Nav-ansatte er satt til å utføre. De skal passe på at våre skattepenger forvaltes på beste vis, de skal forhindre trygdesvindel, men de skal også sikre at hver og en av oss får innfridd våre rettigheter.

Som navet i velferdssamfunnet vil det nødvendigvis også komme flere stormer rundt etaten. Hvis Nav klarer å utvikle en kultur der man lærer av tidligere feil vil stormene bli færre, og vi i Velferd vil få flere positive saker å skrive om. Som drømmeukene til Nav Grünerløkka.

Denne lederartikkelen står på trykk i Velferd nr. 6-2014. Trykk her for elektronisk versjon.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler