Nav-saksbehandlere vurderer ulikt

(Illustrasjonsfoto: Werner Juvik)

Forskere har funnet ut hvilke Nav-ansatte som er mest kritiske til å bruke sanksjoner mot klienter som ikke oppfyller krav, skriver Forskning.no.

Den nye studien viser at det er sosionomene i Nav som er mest kritiske til å bruke sanksjoner mot klientene. Nav består også av mange andre yrkesgrupper enn sosialarbeiderne. Disse tenker ofte noe annerledes, viser studien.

De er mer tilbøyelige til å mene at et brudd er et brudd, og at en klient som bryter vilkårene skal straffes. Studien viser også at det er forskjell på de som jobber i den kommunale delen av Nav og de som jobber i den statlige.

Resultatene viser at de kommunalt ansatte oftere undersøker hvorfor klienten ikke har gjort det han eller hun har lovet, før de straffer.

Siste fra Velferd.no

Nav og tiltaksbransjen

Nav betalte ut 7,4 milliarder kroner til eksterne tiltaksarrangører i 2016. Mest penger gikk til det omstridte selskapet Din Utvikling, som i løpet av to år har tredoblet sine inntekter fra oppdrag for Nav.

Regjeringen skal legge fram en nasjonal strategi for pårørende, lover helse- og omsorgsminister Bent Høie. Når dialogen med det offentlige hjelpeapparatet ikke fungerer, blir det tyngre enn nødvendig å være pårørende, vedgår han.

Ann Solfrid Merula er en av 800 000 nordmenn som yter ubetalt omsorg for nær familie. Mange opplever at innsatsen går ut over egen helse og risikerer selv å falle ut av arbeidslivet. – Å få Vidar tilbake til et verdig liv har vært mitt livs hardeste kamp, sier Ann Solfrid.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler