Kommunikasjonstrøbbel for Nav

(Illustrasjonsfoto: Werner Juvik)

Nav bommer i sin nye kommunikasjonsstrategi, viser en undersøkelse av henvendelser til 170 Nav-kontorer.

I april ble det kjent at Nav nasjonalt reduserer og mange steder kutter ut muligheten for drop-in-besøk. Ved å henvise brukerne til internett og telefon, skal det frigjøres mer tid til dem som virkelig trenger hjelp, var beskjeden flere medier kunne formidle.

Nå viser imidlertid en ny undersøkelse at denne taktikken er feilslått. Ifølge Klassekampen er nemlig hver tredje Nav-henvendelse drop-in, og utgjør den mest brukte kommunikasjonsformen etterfulgt av brevveksling (27 prosent).

Kun 14 prosent tar i bruk Navs nettjeneste, og både unge og eldre brukere sliter med å navigere på nett. 

Etter kuttet av drop-in har det i tillegg oppstått telefonkaos hos Nav, med nesten tredoblet ventetid. Tall avisen har fått viser at ventetiden i april var oppe i nesten 12 minutter, mot fire og et halvt minutt måneden før.

Fire av ti gir opp og legger på før de får svar. Selv mener Nav en akseptabel ventetid vil være rundt fem minutter, skriver Klassekampen.

Siste fra Velferd.no

Gjennom Kompetansesenter for arbeidsinkludering skal forskere bidra til at Nav blir bedre på å få folk inn i arbeidslivet. – Det har vært for stor avstand mellom forskere og Nav, mener dekan Ann-Helén Bay.

Nav bruker 50 millioner kroner i året på forskning og jobber systematisk for å styrke samarbeidet med forskere og forskningsmiljøer. – Det er nødvendig at forskerne holder en armlengdes avstand til forvaltningen, mener professor Cathrine Holst.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler