Jobbforalle.no:

– Vi kan alle havne i grøfta på en eller annen måte

TI NASJONALITETER: Å ha ansatte med ulik bakgrunn er en styrke for bedriften og arbeidsmiljøet, mener butikksjef Fernando Heredia (t.h.), som er fra Mexico, og medarbeider Dawit Samuel, som kommer fra Etiopia. ALLE FOTO: Merete Lindstad

Hos Clas Ohlson er verken hudfarge, navn, diagnose eller en litt rufsete fortid til hinder for å bli ansatt. Det viktigste er holdningen, at man har god arbeidsmoral og sosiale ferdigheter, mener butikksjef Fernando Heredia.

– Er du en god leder med sosial kompetanse, så vet du at du kunne vært den andre. Den som det «er noe» ved, sier Fernando Heredia, butikksjef hos jernvare- og dingsebutikken Clas Ohlson.

– Vi kan alle havne i grøfta på en eller annen måte, enten det skyldes ulykke, egne feilvalg eller noe rundt oss som gjør at det går galt.

Som butikksjef ved Clas Ohlsons avdeling Torggata i Oslo gjennom sju år har Heredia truffet mange som det «er noe» ved, og som ønsker en mulighet for å få vise at de duger. Og ansatt flere av dem.

«Gir du muligheten til en som er vanskeligstilt, får du en arbeidstaker som er topp engasjert og lojal til bedriften og kollegene.»
Fernando Heredia, butikksjef

Det gjelder ikke minst de som kan møte stengte dører på grunn av hudfarge eller navn som vitner om opphav langt unna Toten, Tromsø eller Tvedestrand. Blant de 33 fast ansatte i Torggata er hele ti nasjonaliteter fra alle verdensdeler representert.

I tillegg er det noen som har slitt med krevende livssituasjoner. Mange av dem kommer til Clas Ohlson via tiltaksarrangører eller Nav.

– Nav vet at vi tar vare på folk, sier Fernando Heredia fornøyd.

Lavt sykefravær

Et håndfast tegn på at folk føler seg godt tatt vare på hos Clas Ohlson i Torggata, er det lave sykefraværet. I 2015 var det på drøye tre prosent, langt under landsgjennomsnittet.

VISER ANSVAR: – Nav vet at vi tar vare på folk, sier butikksjef Fernando Heredia.

En av dem som omtrent aldri er bort fra jobb, er 43-åringen Dawit Samuel. Han arbeider med salg og logistikk og har vært ansatt hos Clas Ohlson i flere år. Tidligere arbeidet han på et fryselager, men måtte slutte der etter en skade.

– Bare en måned etter at jeg måtte slutte, tenkte jeg: Hva skal jeg gjør her i Norge uten arbeid? Jeg trenger en jobb, ikke bare penger, forteller Samuel, som kom fra Etiopia til Norge i 2003.

– Som leder for en etiopisk kirke her i Norge, må min livsstil være et forbilde. Språk er viktig, arbeidsmoral er viktig, og går jeg på jobb, så ser andre det.

Fordommer

Da Dawit Samuel måtte slutte den forrige jobben hadde han allerede nedslående erfaringer som jobbsøker. Tidligere hadde han gått rundt i Oslo og banket på dør etter dør.

– Men, nei. De så bare hudfargen min og sa at de ikke hadde noe til meg. Som afrikaner må du kjempe for å få jobb. Men du er ikke dum, selv om du snakker gebrokkent norsk.

Via Nav og tiltaksarrangøren Reaktorskolen kom han i kontakt med Clas Ohlson.

«Miljøet, kollegene, sjefen, lønna – alt er bra her.»
Dawit Samuel, butikkmedarbeider

– Da traff jeg denne fyren, smiler Samuel glad og ser bort på Heredia.

Det var umiddelbar klaff, og allerede etter tre måneders prøvetid med lønn fra Nav, fikk han fast stilling. Butikkerfaring hadde han fra hjembyen Addis Abeba, der han hadde drevet dagligvarehandel.

Dawit Samuel stortrives.

– Jeg sitter ikke stille og venter på at kundene skal komme til meg. Jeg ser hva de trenger, og så henvender jeg meg til dem. Dette er den beste jobben jeg noen gang har hatt. Miljøet, kollegene, sjefen, lønna – alt er bra her. Men den viktigste lønna jeg får, er takknemligheten.

Samme krav til alle

Stå-på-holdningen og viljen til å bidra er blant det Fernando Heredia ser etter hos de som vil jobbe hos ham.

– Alle hos oss må ha et ønske om å yte service og være behjelpelige, både overfor kundene og kollegene. De ansatte må kunne se, lytte og forstå andre mennesker.

Den åpne holdningen til de som er litt på siden av A4-malen, innebærer ikke at kravene til dem er mindre enn til andre. I tillegg til plettfri vandel, må alle vise at de har noen tanker om hvorfor de vil arbeide nettopp hos Clas Ohlson, og ikke bare er på jakt etter en hvilken som helst jobb.

– Jeg er veldig nøye med rekrutteringsarbeidet og er opptatt av å fange opp holdninger. I jobbintervjuene byr jeg mye på meg selv for å gjøre det komfortabelt slik at vedkommende kan vise meg mennesket bak intervjufasaden.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FORDOMMER: – Du er ikke dum, selv om du snakker gebrokkent, understreker Dawit Samuel.

Utfordrende jobbintervjuer

Heredia kvier seg ikke for å stille litt nærgående spørsmål. Er det en som strever psykisk eller har et fysisk handikap, ber han vedkommende fortelle om hvordan dette påvirker hverdagen. Den som har søkt på mange jobber uten hell, blir spurt om hva som har gått galt i andre intervjusituasjoner og hva vedkommende tenker om det. Og en som har vært langt nede, blir spurt om hvor han eller hun er nå, hva vedkommende har lært og gjort med det.

– Jeg er interessert i å jobbe med mennesker som har selvinnsikt, forteller Fernando Heredia.

– Når en som sliter forteller meg hvordan han håndterer det, er det en tillitserklæring. Og slik tillit er viktig.

Ansvarlighet og lønnsomhet

På spørsmål om hvorfor han påtar seg selv og butikken merarbeidet med å ansette folk som ellers har vansker med å få jobb, er Heredia tydelig. Det handler både om å ta sosialt ansvar og om lønnsomhet.

– Det vi gjør innebærer å beholde kompetanse. Opplæring er dyrt og vi tenker langsiktig. Gir du muligheten til en som er vanskeligstilt, får du en arbeidstaker som er topp engasjert og lojal til bedriften og kollegene.

Møt Fernando Heredia på Velferdkonferansen

Butikksjef Fernando Heredia hos Clas Ohlson er en av innlederne på Velferdkonferansen 2016, som magasinet Velferd arrangerer 24.-25. november i år.

Tema for konferansen er: JOBB FOR ALLE – tid for samfunnsdugnad.

Fernando Heredia er en av flere innledere på konferansen som vil bidra med erfaringer og inspirasjon når det gjelder å omsette målet om et mer inkluderende arbeidsliv i praktisk handling.

Informasjon og påmelding her:

www.jobbaktiv.no/arrangementer/velferdkonferansen

 

Siste fra Velferd.no

Gjennom Kompetansesenter for arbeidsinkludering skal forskere bidra til at Nav blir bedre på å få folk inn i arbeidslivet. – Det har vært for stor avstand mellom forskere og Nav, mener dekan Ann-Helén Bay.

Nav bruker 50 millioner kroner i året på forskning og jobber systematisk for å styrke samarbeidet med forskere og forskningsmiljøer. – Det er nødvendig at forskerne holder en armlengdes avstand til forvaltningen, mener professor Cathrine Holst.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler