Velferd.no i ny drakt:

Velferd satser digitalt

INNSPURT: Velferds redaktør Tore Kristensen og nytilsatt nettredaktør Ida Kristine Holm har jobbet med å ferdigstille Velferds nye nettsider før lansering i september.

– Nye velferd.no inngår i en digital satsing som skal gjøre Velferd mer aktuelt, tilgjengelig og uunnværlig for alle som er opptatt av velferdsspørsmål, sier redaktør Tore Kristensen.

De siste månedene har redaksjonen i Velferd jobbet med å utvikle nye nettsider. Arbeidet har vært ledet av Ida Kristine Holm, som ble ansatt som nettredaktør i Velferd ved påsketider.

Nå er nye velferd.no på lufta, og resultatet er blitt en langt mer leservennlig løsning enn tidligere, forsikrer nettredaktøren.

– De nye nettsidene er tilpasset alle plattformer, slik at stoffet er like tilgjengelig enten man leser det på mobil, nettbrett eller PC, sier hun.

Utviklingen av nettsidene har skjedd i samarbeid med selskapet Aplia, som har levert nettløsninger til en rekke ulike virksomheter.

Økt satsing på sosiale medier

Samtidig med lanseringen av de nye nettsidene vil Velferd øke tilstedeværelsen på sosiale medier.

– Vi har lenge vært på Facebook og Twitter og er også på Instagram. Nå vil vi styrke satsingen på disse kanalene både for å nå bredere ut og for å styrke dialogen med leserne, sier Ida Kristine Holm.

Bedre innhold

Lanseringen av de nye nettsidene handler om langt mer enn bare tekniske forbedringer, understreker Velferds redaktør, Tore Kristensen.

– På nye velferd.no vil vi ha hyppigere oppdateringer enn tidligere, med flere nyhetssaker og større bredde i stoffet. Vi har inngått samarbeid med flere fagmiljøer som vil bidra med stoff, og vi vil ha en bloggseksjon der personer med ulikt ståsted vil blogge om aktuelle velferdsspørsmål.

Samspill nett/papir

Papirutgaven av Velferd vil bestå og skal utvikles videre. Stoffet i papirutgaven vil også bli lagt ut på nettet, slik at leserne kan velge hvilken plattform de vil lese Velferd på.

MOBILVENNLIG: Velferds nye nettsider blir tilpasset alle plattformer, også mobil. Foto: Magasinet Velferd

– Velferd skal være tilgjengelig, enten man vil foretrekker papirutgaven, vil lese stoffet på mobil når man er på farten, på pc på jobben eller på nettbrett i sofaen hjemme, sier Velferds redaktør.

Humoristiske pustehull fra papirutgaven vil nå bli tilgjengelig for flere, tilføyer han.

– Lesere av papirutgaven har siden i fjor kunne more seg over tegnestripen Endorfin, som gir et humoristisk skråblikk på velferds-Norge. Nå legges Endorfin også ut på velferd.no. I tillegg legger vi ut satiriske tekster fra spalta Ekskludert!. Her blir det mye å glede seg til for både gamle og nye lesere.

Betalingsdør

Mye av stoffet som legges ut på nettsidene vil ligge bak en betalingsdør og være forbeholdt abonnenter.

– Velferd er et uavhengig magasin, uten tilknytning til interesseorganisasjoner eller andre institusjoner. Derfor er vi helt avhengige av abonnementsinntekter for å kunne lage et godt produkt, forklarer Tore Kristensen.

Han forteller at den digitale nysatsingen åpner for gunstige kollektive abonnementsløsninger.

– Organisasjoner og institusjoner kan nå tegne flerbrukerabonnement der alle medarbeidere får tilgang til stoffet på nettsidene. Abonnementet vil også gi tilgang til en søkbar pdf-versjon av papirutgaven. Dette vil være en prisgunstig mulighet til å sørge for at alle ansatte kan styrke sin kompetanse og holde seg oppdatert på velferdsfeltet. Jo flere ansatte dess billigere blir abonnementet per hode.

Ubeskjeden ambisjon

Ferske undersøkelser viser at viljen til å betale for godt innhold på nettet er vesentlig høyere i Norge enn i andre land. Og Velferd har et tilbud det er verdt å betale for, forsikrer redaktør Tore Kristensen.

– Velferd er det eneste uavhengige mediet på velferdsfeltet i Norge. Vår ubeskjedne ambisjon er å være en uunnværlig informasjonskilde for alle som er opptatt av hva som skjer på dette viktige feltet.

Siste fra Velferd.no

Gjennom Kompetansesenter for arbeidsinkludering skal forskere bidra til at Nav blir bedre på å få folk inn i arbeidslivet. – Det har vært for stor avstand mellom forskere og Nav, mener dekan Ann-Helén Bay.

Nav bruker 50 millioner kroner i året på forskning og jobber systematisk for å styrke samarbeidet med forskere og forskningsmiljøer. – Det er nødvendig at forskerne holder en armlengdes avstand til forvaltningen, mener professor Cathrine Holst.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler