– Uten Nav og Hjelpemiddelsentralen hadde jeg aldri vært der jeg er i dag

FAST ANSATT: I halvannet år gikk Jørgen Svane (23) arbeidsledig. Etter at han skrev et Facebook-innlegg som ble delt 36 000 ganger fikk han drømmejobben som lastebilsjåfør. Foto: Werner Juvik

Kortvokste Jørgen Svane hadde alle forutsetninger for å få jobb som lastebilsjåfør. Likevel måtte det et Facebook-innlegg og en reise på 50 mil til for å finne en arbeidsgiver som ville satse på ham.  

Jørgen Svane er som folk flest, bare litt kortere. 140 centimeter på strømpelesten for å være presis. Det har imidlertid aldri stoppet ham fra å drømme stort, og den blide 23-åringen forteller at interessen for biler og ønsket om å bli lastebilsjåfør har vært der så lenge han kan huske.

«Jeg ville bevise for alle at dette kan jeg få til.»
Jørgen Svane, lastebilsjåfør

Ufrivillig arbeidsledig

Bilentusiasten er født og oppvokst i Steinkjer i Nord-Trøndelag. Med støtte fra Nav Steinkjer og Nav Hjelpemiddelsentral Nord-Trøndelag gikk skolegang, sjåførprøve og lærlingtid som en lek. Men da fast arbeid stod for tur ble situasjonen en ganske annen.

– Jeg var i kontakt med alle relevante arbeidsgivere i Steinkjer og Trondheim. De fleste var positive over telefon, men ingen våget å ta steget fullt ut og ansette meg – det til tross for at Nav og Hjelpemiddelsentralen ville dekke alt av tilrettelegging, forteller 23-åringen.

TILRETTELEGGERNE: Driftssjef Stian Osflaten (t.v.) i Lørenskog distribusjon og lager og Stig Davidsen (t.h.), rådgiver og jurist i Nav Hjelpemiddelsentral Nord-Trøndelag, har vært med på å tilrettelegge slik at Jørgen Svane (midten) har fått fast arbeid. Foto: Werner Juvik

Delt 36 000 ganger

I halvannet år gikk Jørgen arbeidsledig. Drømmejobben virket fjernere enn noensinne, og han vurderte mulige alternativer.

– Jeg tenkte på å gå over til gravemaskin, men faren min nektet meg å gi opp. ”Det var jo ikke det du hadde tenkt”, sa han. Jeg ville bevise for alle at dette kan jeg få til, så i januar i år skrev jeg et Facebook-innlegg som et siste forsøk.

Og responsen på innlegget lot ikke vente på seg. Med over 36 000 delinger totalt beskriver Jørgen situasjonen som ”heilt tuillat”.

– Jeg har fortsatt tilbakemeldinger fra privatpersoner som må svares på, sier han og flirer.

Verdifull investering

I tillegg til massiv støtte fra mennesker i både inn- og utland tok også fire arbeidsgivere kontakt. En av disse var østlandsfirmaet Lørenskog distribusjon og lager, og allerede i begynnelsen av mai var Jørgen i full jobb hos dem. Driftssjef Stian Osflaten var aldri i tvil om hvorfor de ville gi Jørgen en sjanse.

«Det finnes ikke noe bedre enn å kunne ansette en som nærmest har viet livet sitt til yrket.»
Stian Osflaten, driftssjef Lørenskog distribusjon og lager

– At han ville dra 50 mil for å snakke med oss i 30 minutter viser en vilje og en moral som kan være ganske fraværende i denne bransjen. Det finnes ikke noe bedre enn å kunne ansette en som nærmest har viet livet sitt til yrket, sier han.

Osflaten synes det er veldig urovekkende at ingen firmaer i Jørgens hjemtrakter ville satse på ham. Han ser heller ikke hva som ligger til grunn for det.

– Nav har vært helt enestående, og vi hadde vært villige til å betale deler av tilretteleggingen hvis det var nødvendig. Med riktig innstilling ser jeg ingen risiko ved å ansette Jørgen. Å ta ut en bil av trafikk er riktignok penger tapt, men med en dedikert og effektiv sjåfør er det fort inntjent igjen.

Brukervennlig doning

Det er vanskelig å avgjøre om det er Jørgen eller augustsola som stråler mest i Lørenskog når Velferd er på visitt. 23-åringen er åpenbart kry når vi får ta lastebilen hans i nærmere øyesyn. I frontruta skinner en gullplakett med teksten ”Jørgen” og en svane i svart.

SPESIALTILPASNING: En vanlig sjåfør må klatre opp på lasteplanet og bruker 15-20 minutter på å feste beskyttelsesnettet, men med tilretteleggingene bruker Jørgen tre minutter. Foto: Werner Juvik

Og navnebæreren forklarer og demonstrerer. Firmaene Handicare og Rich. Steen AS har tilrettelagt bilen med gode løsninger for Jørgen.  Han har fått et ekstra sett med trappetrinn og lavere dørhåndtak, og i tillegg er instrumentpanelet flyttet fra dashbordet og ned mellom setene, slik at Jørgen kan nå det.

– Ved siden av førersetet har jeg også en fjernstyrer, slik at jeg ikke trenger å klatre opp på lasteplanet når jeg skal hente og tømme containere, forklarer trønderen.

– Og i frontluka har vi selv festet et bilbelte, slik at den ikke åpner seg for høyt. I sikkerhetsnettet som skal over containerne har vi montert et gammelt kosteskaft, slik at det ikke detter ned i containeren når Jørgen trekker det over, forklarer Osflaten.

Motbeviser alle fordommer

En vanlig sjåfør må klatre opp på lasteplanet og bruker 15-20 minutter på å feste beskyttelsesnettet. Med sine hjelpemidler bruker Jørgen tre minutter. På en dag kan han transportere opptil ni containere, og han synes arbeidsoppgaven er veldig grei og enkel å forholde seg til.

– Det skal sies at containerkjøring er noe av det tyngste i transportbransjen, skyter driftssjef Osflaten inn og legger til:

– Jørgen har også en av de lengste strekningene, så det går ganske radig. Det er veldig tøft å se på, og han har motbevist alle fordommer. Det hender folk blir overrasket når de ser ham komme ut av bilen, men alle er veldig imponert over hva han får til. 

Veiledende medvandrer

Imponert og stolt er også Stig Davidsen. Han er rådgiver og jurist ved Nav Hjelpemiddelsentral Nord-Trøndelag og har tatt turen til Lørenskog for å evaluere Jørgens arbeidsforhold.

– Det er godt å se at han har funnet sin nisje innen transport. Vi har fulgt Jørgen siden han var guttunge, og har vært opptatt av å gi ham samme muligheter som andre unge har, forklarer Davidsen.

Rådgiveren er opptatt av at ansatte i Nav og Hjelpemiddelsentralen skal være medvandrere som tar brukere som Jørgen på alvor, og understøtter og konkretiserer prosessen sammen med den enkelte.

«Å tilrettelegge en lastebil kan koste mye penger, men å skape en inntekt og en skattebetaler for samfunnet har en svært stor økonomisk gevinst.»
Stig Davidsen, rådgiver/jurist Nav Hjelpemiddelsentral Nord-Trøndelag

– Det er ikke alltid slik at førstevalget er det riktige, og det skal være lov å velge feil. Vi skal ikke si ”du kan ikke”, men heller bistå slik at brukeren selv finner sin retning og gi nødvendig tilrettelegging i tråd med dette. 

Enkelt regnestykke

Bortsett fra å få en potensiell arbeidsgiver på banen har ikke Davidsen merket seg vesentlige utfordringer i Jørgens tilfelle. Å sørge for tilstrekkelig utdannelse og kvalitetssikre aktuelle tiltak har stått i fokus, samtidig som man også har måttet ta hensyn til arbeidsgivernes muligheter og kompetanse.

At det gjelder å satse på tilrettelegging fremfor å sette arbeidssøker på trygd, er ikke Davidsen i tvil om:

– Det er et fryktelig enkelt regnestykke. Å tilrettelegge en lastebil kan koste mye penger, men å skape en inntekt og en skattebetaler for samfunnet har en svært stor økonomisk gevinst. Dessuten er det å ha en jobb veldig helsefremmende, sier han.

– Ja, du har jo gått ned noen kilo, Jørgen? spøker driftssjef Osflaten.

Eksempel til etterfølgelse

I Lørenskog distribusjon og lager er Jørgen én av 90 ansatte. Ifølge Osflaten har 23-åringen blitt en naturlig del av gjengen, og det er lett å se at stemningen på jobb er avslappet og fylt med humor.

FIKK DRØMMEJOBBEN: – Det er aldri et ork å være på jobb, og jeg stortrives dagen lang, sier 23-årigen. Foto: Werner Juvik

– Det er klart - hvis Jørgen gjør en dårlig jobb må jeg kjefte, men det får’n ta, sier driftssjefen i en munter tone.

Han understreker deretter at Jørgen er en utmerket sjåfør.

– Hittil har vi ikke møtt noen utfordringer, og alle tilpasninger har fungert fra dag én. Jørgen har ikke vært involvert i uhell eller skader, og han har ingen sykedager så langt, sier Osflaten og legger til:

– Det er synd at det ikke satses mer på folk med funksjonshemminger. Sånn sett er det bra at Jørgens sak får oppmerksomhet, for norske arbeidsgivere har mye å lære.

Avgjørende støtte

Både Jørgen, arbeidsgiver og Nav-rådgiver er enige om at situasjonen har løst seg på beste måte. Jørgen bor nå på egen hybel i Lørenskog, og 23-åringen har nylig funnet kjærligheten. 

– Lørenskog distribusjon og lager har bare sett muligheter for meg, slik at dette har blitt en ny start med blanke ark. Etter jeg fikk jobb har det meste gått på skinner. Det er nesten så jeg lurer på når noe skal gå galt, sier trønderen og ler.

– Hvor viktig har Nav og Hjelpemiddelsentralens rolle vært i ditt tilfelle?

– Det er de som har fått dette til å gå, uten dem hadde jeg aldri vært der jeg er i dag, understreker steinkjerbyggen.

Og med noen måneder arbeidserfaring på baken er 23-åringen fortsatt overbevist om at lastebilkjøring er drømmeyrket.

– Det er aldri et ork å være på jobb, og jeg stortrives dagen lang. Det er helt perfekt.

Siste fra Velferd.no

Nav og tiltaksbransjen

Konkurranseutsetting av Nav-tiltak har ført til ensretting og kommersialisering, mener de rødgrønne partiene. Kommersielle aktører kan få trangere kår dersom stortingsvalget fører til regjeringsskifte.

Velferdkommentaren

«Dugnad representerer ikke alltid den moralsk høyverdige frivilligheten for et felles beste som det framstår som i norsk retorikk. Grensene mellom frivillig dugnadsinnsats og ren utnytting kan være flytende» skriver forsker og sosialantropolog Ada I. Engebrigtsen.

85.000 funksjonshemmede vil jobbe, men mange havner på trygdeytelser i stedet. Skal man få disse i jobb, må politikerne prioritere universell utforming og utdanning, mener debattpanel.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler