Nav-prosjekt i Aust-Agder:

Lastebileiere i kø for å ansette Elizabeth

FRA HUDPLEIER TIL LASTEBILSJÅFØR: Gjennom et samarbeid med mellom Nav og Norges Lastebilarbeiderforbund har Elizabeth Ann Weiby omskolert seg fra hudpleier til lastebilsjåfør. Hun stortrives i sin nye jobb etter måneder på dagpenger i hos Nav.

FRA HUDPLEIER TIL LASTEBILSJÅFØR: Gjennom et samarbeid med mellom Nav og Norges Lastebilarbeiderforbund har Elizabeth Ann Weiby omskolert seg fra hudpleier til lastebilsjåfør. Hun stortrives i sin nye jobb etter måneder på dagpenger i hos Nav. Foto: Werner Juvik ©Werner Juvik

Nav Aust-Agders samarbeid med Lastebileierforbundet har gitt resultater. Fire bedrifter sloss om å ansette Elizabeth Ann Weiby (36) etter gjennomført opplæring.

Tobarnsmoren ruver mange meter over bakken der hun håndterer en fireakslet tippbil på over 30 tonn. Med stor autoritet samarbeider hun med gravemaskinen som fyller bilen hennes med stein og grus, før hun svinger ut på veien og kjører doningen dit lasten skal tømmes.

Den tidligere hudpleieren stortrives i sin nye jobb etter måneder på dagpenger hos Nav. Det var vanskelig å få hudpleiesalongen til å gå rundt. Det ble butikkjobbing og arbeid innen elektronikk. Så kom nedbemanningen.

– Jeg liker å lære nye ting. Jobben er variert og arbeidsmiljøet helt topp, smiler hun. Hun er eneste kvinnelige ansatte i firmaet hun jobber for.

Reportasjen om Elizabeth Ann Weiby og Navs samarbeid med Norges Lastebileierforbund er hovedsaken i Velferd nr. 6-2015, som nettopp har utkommet. Der kan du lese hele saken. Klikk her for elektronisk utgave.

Bransjen tok grep

Det var Norges Lastebileierforbund (NLF) i Agder og Rogaland som fikk snøballen til å rulle. Medlemsbedriftene meldte om rekrutteringsproblemer. Økende befolkningsvekst og økt netthandel krevde mer logistikk og vareflyt, og i 2016 skal Aust-Agder starte utbyggingen av ny E18. Behovet for sjåfører ville bare øke.

– Vi tok kontakt med Nav Aust-Agder. Responsen var overveldende, vi møtte bare positivitet, sier regionsleder i NLF, Reidar Retterholt.

Bransjen var svært opptatt av å få sjåfører med rette holdningene til sikkerhet på veien, arbeidsmoral, mobilitet og fleksibilitet.

– Med sine 50 tonn på bilen og 30 cm på siden til møtende personbil i 80 km i timen må de ha de rette holdningene til sikkerhet. De kjører biler med svære firmalogoer og må føle ansvar for bedriften de jobber for ved å holde seg innenfor de regler og rammer som gjelder, deriblant hvilebestemmelsene, sier Retterholt.

Les hele reportasjen fra Aust-Agder i Velferd 6-2015. Klikk her for elektronisk utgave.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler