Kjøpmenn vil være faddere for flyktninger

VINN-VINN:  - Vi ønsker å gjøre en forskjell. Vi håper også at dette vil få folk til å handle hos oss, sier direktør Magnus Reitan.

VINN-VINN: - Vi ønsker å gjøre en forskjell. Vi håper også at dette vil få folk til å handle hos oss, sier direktør Magnus Reitan. Foto: Bård Gudim ©Bård Gudim

Direktør Magnus Reitan vil bidra til at flyktninger på mottak kan få arbeidspraksis mens de venter på bosetting. – Vi kan ikke sette integreringen på vent i måneder og år, mens de venter på å få starte sitt nye liv, sier Reitan, som starter fadderordning i sine butikker.

Magnus Reitan er direktør i Reitan Convenience AS, som blant annet omfatter alle Narvesen- og 7- Eleven-butikkene i Norge. Totalt har 25 prosent av kjøpmennene innvandrerbakgrunn, i 7-Eleven-butikkene er andelen hele 50 prosent. Nå vil han ha dem på banen i en dugnad for å lette integreringen av flyktninger og responsen har vært god.

– Vi tror det kan være fint om kjøpmenn med innvandrerbakgrunn er faddere den første tiden før den grunnleggende norsken er på plass. Arbeidspraksisen må gå parallelt med norskkurs på mottaket, sier Reitan.

Hans erfaring er at mangfold bidrar til verdiskaping og en positiv bedriftskultur.

– Samtidig har vi en felles, hurtig voksende utfordring med den store flyktningestrømmen og behovet for en rask integrering, sier Reitan.

Vil gi folk en sjanse

Mehrnosh Shokri (35) driver to Narvesenbutikker i Oslo og har sagt ja til å være fadder.  

– Det er greit å gi folk en sjanse. Gi dem innblikk i norsk arbeidsliv og gi dem et nettverk. I mine butikker har vi ansatte som snakker seks, sju ulike språk. Det kan være fin hjelp i en overgangsfase for flyktninger på fadderordningen, sier Shokri (35). 

Hennes foreldre var politiske flyktninger fra Iran. Hun har en bachelor i økonomi og har jobbet ti år i Narvesen.

– Ved vanlige ansettelser tenker jeg også slik. Ansetter gjerne mennesker med hull i CV eller som ikke snakker flytende norsk. Jeg vil gi folk en sjanse. Du lærer ikke norsk bare ved å gå på kurs, du lærer det på jobb, sier Shokri.

Les hele saken i siste nummer av magasinet Velferd. Klikk her for digital utgave.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler