Bedrifter sliter med Navs skjemavelde

ROT MED GEBYRER: – Vi sender oppfølgingsplaner og rapporter, men får likevel varsel om bøter for ikke å ha fulgt reglene. Vi har fått flere krav om bøter, selv om vi har gjort alt riktig, forteller HMS-direktør Anne Margrete Birkeland i SAS Norge.

ROT MED GEBYRER: – Vi sender oppfølgingsplaner og rapporter, men får likevel varsel om bøter for ikke å ha fulgt reglene. Vi har fått flere krav om bøter, selv om vi har gjort alt riktig, forteller HMS-direktør Anne Margrete Birkeland i SAS Norge. Illustrasjonsfoto: SAS ©SAS

Strengere regler for oppfølging av sykmeldte har påført bedrifter mer papirarbeid. Tiden som går med til å tilfredsstille Nav, går ut over innsatsen for å forebygge sykefravær, mener arbeidsgivere.

Raskere og tettere oppfølging av sykmeldte. Det var målet da regjeringen innførte nye og strengere krav til sykefraværsoppfølging i fjor sommer. I praksis har regelendringene påført norske bedrifter mer administrativt arbeid. Nytteverdien er tvilsom, mener arbeidsgivere Velferd har snakket med.

– Vi har gjort en grov beregning som viser at det går med cirka 11 flere årsverk til oppfølging av sykefravær blant våre 6000 ansatte etter at de nye reglene ble innført. Enkelte ledere sier at de bruker dobbelt så lang tid som før på dette arbeidet, forteller HMS-direktør Anne Margrete Birkeland i SAS Norge.

Rot med gebyrer

Nav kan skrive ut straffegebyrer til bedrifter som ikke følger opp sykmeldte i henhold til de nye reglene. Men Nav sliter med å holde orden på sitt eget skjemavelde. SAS Norge har opplevd å få gebyrkrav selv om de har fulgt rapporteringsreglene til punkt og prikke.

Les mer om erfaringene SAS Norge og andre bedrifter har med Navs skjemavelde i Velferd 3-4 – 2012. Elektronisk utgave kan kjøpes her.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler